Мрiї та бекграундВистава «Наташина мрiя» театру «Золотi ворота» (режисер — Стас Жирков, музичне рiшення — Дмитро Солодкий) не залишає байдужими емоцiйно, навiть на тривалий час. Справа тут, напевне, у вдалiй передачi змiсту двома актрисами (Iрина Ткаченко, Олена Бушевська), якi проживали цей час на сценi Двi Натащi ростуть та постигають свiт в дуже рiзних соцiальних умовах. Наташа-перша (по порядку появи на сценi) живе в сиротинцi майже все своє життя. Вона не має нiчого, окрiм двох свiтлин коханої матусi, що була вбита сутенером, коли дiвчинцi виповнилося лише кiлька рочкiв. Єдиний її досвiд життя в домашнiх умовах був у якись родичiв — там донька очiкувала матусю з тюрми, принаймнi якихось звiсток, листiв вiд неї. А далi — усi принадностi державного виховання... Наташа-друга має батька — викладача iноземних мов, мати — психолога у комерцiйнiй фiрмi, вона навчається у привiлейованої школi та її день розписаний по хвилинах (що багаторазово промовлюється протягом вистави). Авжеж, це зовсiм не легко: школа, iноземнi мови, вокал, плавання, а тепер ще й телестудiя, до якої її вибрали єдину з класу. Що й було вiдсвятковано у домашньому колi разом з батьками, як чергове пiдтвердження її винятковостi. Наташi незнайомi одна з одною та залишаються незнайомими до кiнця вистави. Але поруч з кожною є двiйник iншої — дiвчинка з вiдмiнного вiд її соцiального шару, яка втручається фатальним чином в її життя. Звiсно, не варто переказувати життя кожної дiвчинки — що їх хвилювало, що тiшило, яким змiстом наповнювали вони свою буденнiсть, та шукати причини, чому це саме так. I чому вони саме так пережили свою першу любов, i як з першого разу в життi, з першого ж досвiду кохання залишились беззахистними перед одним з найсильнiших його вбивць — суперництвом з iншою особою своєї статi. Краще побачити усе на сценi. Але ж пiсля перегляду глядач, напевне, буде робити для себе якись висновки... Чому все сталося саме так, як сталося? Чи можна було попередити? Та вся лiнiя дiйства, здається, натякає на невтiшнi (хоча — як для кого) думки про те, що завжди, навiть у коханнi, перемагають успiшнi та благополучнi, i так i має бути. Це в минулому, в його лiтературi та мистецтвi залишилися бiднi дiвчатка, якi отримували любов заможних чоловiкiв. Любов значною мiрою через жалiсть, через спiвчуття к зi всiх сторiн обдiленiй iстотi, яка нiчого не має за душею. Зараз усе виглядає (та пропагується) так, нiби успiх притягується до успiху, благополуччя — до благополуччя. Благополучна Наташа, здається, таки перемогла суперницю. Наташа неблагополучна — у в'язницi, термiн виходу — невiдомий, мабуть, що й найгiрший. Щось на кшталт фiлософiї Антонiо Менегеттi, який заявив не вперше в iсторii, але потужно, мовляв, хай програвший плаче — хай живе благополучний во вiкi вiкiв. Хто на стартi отримав лiпшi умови — правий назавжди. Iншi — як доведеться. Їхнiй обов'язок — уступити дорогу. Хто не уступить — поганий та пiдлягає покаранню. Але — ловимо себе на тому, що це є перший погляд. Є й iнший. По-перше, не факт, що благополучна Наташа перемогла. В її випадку фiнал таки вiдкритий. А по-друге — вона дiйсно перемогла, але не в суперництвi в коханнi. Обидвi дiвчата постали перед спокусою деструктивних дiй. Кохання Тобто, мабуть, благополуччя — це не тiлькi те, що робить класову рiзницю, а й те, що рятує? Але тодi треба щось донести до свiдомостi таких Наташ з сиротинцiв... Що благополуччя — це не тiльки те, що доступне тим, хто за парканамм заможних домiвок, але ж нiяк не їм. Що вони теж можуть набувати якостi благополуччя самотужки — принаймнi, тих його видiв, якi зараз доступнi. Потiм прийде iнше... Якщо ексклюзивний одяг Це звучить майже смiшно, бо бiльшiсть типових «воспєток» назавжди викреслили таких дiвчат з нормального життя та будуть ворожими до абияких їхнiх спроб видiлитися. Не зацiкавлена в цьому середа, яка махнула рукою на Наташу з моменту появи її в сиротинцi, та i взагалi на цьому свiтi. Здається, «воспєткам» потрiбно, щоб пiдопiчнi нiколи не пiдвищили свiй рiвень свiдомостi i так i залишались на нулi — допоки не посадять, не вб'ють але не доведеться їм померти на днi життя, що з ними i трапляється дуже часто. Дiтям-сиротам потрiбна не тiльки матерiальна, але й моральна пiдтримка, аби вони мали шанс вирости особистостями. Ось якби такi неблагополучнi дiти могли подивитись цю виставу, та ще б хтось розповiв їм, що там до чого... Але ж не ходять неблагополучнi дiти до театру. Якби хоча б вiдеозапис «Наташиної мрiї» подивилися десь у сиротинцi... I ще невеличкий вiдступ. Якщо Нещодавно до Києва приїжджав Брюс Шапiро, експерт Колумбiйськой школи журналiстики, та розповiдав, як брати iнтерв'ю у людей з травмами. Такiй людинi, говорив вiн, треба передати частину своєї сили: скажiмо, запевнити, що вона у безпечному просторi, що її поважають... Та й не тiльки до травмованiй людинi журналiст має проявити симпатiю, щоб бесiда вдалась. Вiдома ризька журналiстка Рената Ларичева писала: «Журналiстика — це Не важко собi уявити, за що прийняла знедолена дiвчинка, яка щойно прийшла в себе пiсля стрибка з вiкна, таке професiйне приручення, i нiхто тут не винен... ...Одже, хочеться побажати театру «Золотi ворота» всiлякого успiху та ось таких вистав, якi примушують розмiрковувати. Свiтлана Дзюба. 2015 р. Фото театру «Золотi ворота». |
ВСЕ ТЕАТРАЛЬНЫЕ СТАТЬИ НА ЭТОМ САЙТЕ: |