Україна у фокусi кiнофестивалю
|
«Обличчя» |
Вiдкриття та закриття «Європейського експресу» були вiдзначенi запуском маленького символiчного експресу та дзвiнком у залiзничну ринду. Зазвичай на фестивалi представленi iгровi (повний та короткий метр), документальнi та анiмацiйнi стрiчки. Цьогорiч не було анiмацiї, а програма українських фiльмiв була складена за принципом «Наше кiно: ТОДI i ТЕПЕР». Органiзатори придiляють увагу молодiй режисурi, тому була цiла низка студентських робiт. Одна з них — дипломна робота «Обличчя» режисерiв Нiкона Романченка та Анастасiї Лисенко. Нiкон та Анастасiя — учасники Майдану, їж метою було показати обличчя людей, їх особливе сяйво, адже багато з них йшли на Майдан заради того, щоб побачити такi от обличчя. Режисери робили невеличкi ролики та викладали їх в iнтернет. Нiкон зiзнається, що весь час його мучило: «Чи знiмати, чи допомагати?» — постiйно розривався. З фотоапаратом «Сanon» документував, як люди спали, готували їжу, тренувались. «З iсторiї, головними вiйсками завжди були не верхiвцi, а щитоносцi», — коментує Нiкон. Багатьох з тих, кого ми бачимо на екранi стрiчки «Обличчя», вже немає в живих... «Дякую за мужнiсть!» — говорили глядачi Нiкону пiсля перегляду. Фiльм «Обличчя» був потiм показаний на
«Красна Маланка» |
Фiльм «Красна Маланка» режисера Дмитро
Маловiдома кiнокласика була представлена першим повнометражним фiльмом режисера Олександра Довженка «Сумка дипкур'єра» (1927). На фестивалi була представлена вiдреставрована копiя. В основi сюжету — iсторiя трагiчної загибелi радянського дипкур'єра Теодора Нетте, яка базується на автентичному фактi.показана вiдреставрована копiя фiльму. Ми бiльш знаємо Довженка по фiльмам: «Земля», «Звенигород», «Арсенал», а цей фiльм, один з перших гостросюжетних трилерiв того часу, митець особисто не любив згадувати. Але, тим не менш, глядачi були захопденi цим нiмим фiльмом, дiлилися своїми враженнями про «сучасне» зображення та композицiю, виразнiсть показу людських облич...
Цикл «ТОДI» був представлений зокрема документальними стрiчками «Завтра свято», «Дах» та «Стiна» у «Українська документалiстика
Не важливо, була чи нi колись людина Iкаром, але деякi пориви до цього були у кожного... Третя стрiчка «Стiна» (1988) режисера Iзраiля Гольдштейна. 13 сiчня 1982 року художнє оформлення Київського крематорiю було припинено, а потiм взагалi заборонено, високопосадовцями з промовляючими прiзвищами — мiнистром культури УССР С. Бєзклубенком та головою «Держстрою» Г. Злобiним. Барель'єф закрили в ящики загальною площею 2500 квадратних метрiв та залили бетоном. В такому виглядi стiна навколо крематорiю стоїть i зараз, а могла би створити Києву славу. З 1968 по 1981 роки скульптори Ада Рибачук та Володимир Мельниченко працювали над створенням Стiни Пам'яти на Байковому кладовищi, поклавши на цю роботу 8 рокiв, працюючи по 20 годин на добу. Горель'єф, який перекликався з кращими зразками свiтового мистецтва стилистикою та змiстом, не вписувався в канони соцреалiзму. Скульптори не змогли жити пiсля цього в Києвi та виїхали на острiв Колгуєв у Баренцовому морi, до аборигенiв. Iх творче життя, втiм, не завершилося — але ця iсторiя вже за рамками конкретного фiльму.
Двi стрiчки представляли новiтню українську документалiстику. «Присмерк» режисера та оператора Валентина Васяновича (2014), знятий у селi Полiсся Коростенського району Житомирської областi.
Леонiд Кантер, вiдомий дiяч культури, автор проекту кругосвiтних мандрiв «Табурет», в нинiшньому роцi записався добровiльцем до Нацiональної гвардiї та за власний рахунок пiшов воювати. Разом з Iваном Ясним вони зробили фiльм «Вiйна за власний рахунок» про цi подiї, де задокументованi буднi вiйскових навчань, потiм, власне, буття у фронтових умовах. «Проблеми нацгвардiї те ж самi, що й у всiєї України», говорить один з воякiв. Коротко та своєчасно — так можна сказати про цю роботу.
В серiї «Короткий метр. Новi режисерськi iмена» були представленi фiльми 2014 року:
«Жучок» |
На фестивалi вiдбулася прем'єра українського повнометражного художнього фiльму «Жучок» режисерiв Алли Пасiкової та Андрiя Ржанова. Натурнi зйомки вiдбувалися в Криму, хоча дiя i вiдбувається у Чечнi, а павiльйоннi — саме тут — у Центрi Леся Курбаса. Цiкаво, що режисери вiдзняли цю стрiчку незалежно, власним коштом. Жанр — своєрiдна чорна комедiя з полiтичним окрасом. Йдеться про українських акторiв, що їхали на чехiвський фестиваль, а потрапили у полон. Щоб визволитися, вони мали зiграти щось на тему Чехова, але в дусi, потребному чеченським захоплювачам. Глядачi добре вiдгукувалися про актуальнiсть цiєї роботи, гарну операторську роботу, колоритну гру українських акторiв Андрiя Самiнiна, Сергiя Солопая та Миколи Боклана.
«Вiдчуження» |
Побачили глядачi фестивалю i невелику ретроспективу фiльмiв вiдомого турецького режисера Нурi Бiльге Джейлана: «Вiдчуження» (2002), «Кокон» (1995) та «Пори року» (2006). Цього режисера за глибинне опанування теми вiдчуження дехто називає турецьким Антонiонi, хоча сам вiн дуже захоплюється Андрiєм Тарковським. Його фiльми неквапливi, в них майже нiчого не вiдбувається. Так, у «Вiдчуженнi» до успiшного фотографа зi Стамбула приїжджає бiдний родич з села шукати роботу, вони живуть разом деякий час, але розумiння мiж ними так i не виникає. Запам'ятовуються у фiльмi довгi плани, переважно... зимнi пейзажнi. Джейлана не було на фестивалi, але глядачi побачили вiдеоiнтерв'ю з режисером, в якому вiн розповiв про те, що зимовий Стамбул не був запланований у сценарiї, це була несподiванка природи, але це було зафiльмовано i використано, що й надало стрiчцi неймовiрно особливої атмосфери.
Численну аудиторiю зiбрав у недiльний вечiр Кшиштоф Зануссi, всесвiтньовiдомий польський режисер, сценарист, продюсер та педагог. Його монолог був про роль мистецтва у сучасностi та, звiсно, про Україну. Треба показувати свiту, чи ми вiдрiзняємось, який у нас архетип. Зараз Україна асоцiюється з одним словом — «Майдан». I цим вона вiдрiзняється вiд iнших. Але я бачу в нiй набагато бiльше».
«Валенса. Людина з надiї» |
«Європейський експрес» мав гiдне завершення — фiльм Анджея Вайди «Валенса. Людина з надiї» (2013). В захоплюючiй формi розказана iсторiя життя Леха Валенси вiд звичайного електрика до лiдера руху «Солiдарнiсть», президента Польшi та лауреата Нобелiвської премiї миру. Анджей Вайда хотiв не тiльки розповiсти iсторiю подiй, але ще й з гумором змалював образ такої неординарної людини. Дуже важлива та виразна в фiльмi музика. А. Вайда хвилювався, як сприйме фiльм Данута, жiнка Леха Валенси, адже це фiльм i про жiнку теж. Вона сприйняла дуже добре. Про це розповiдала представник посла Польщi в Українi. Цiкава деталь. Як раз пiд час проведення «Європейського експресу» Лех Валенса саме був у Києвi, на Майданi, що зовсiм поруч iз Центром iменi Леся Курбаса, де проходив фестиваль й вiдбувався саме показ фiльму про нього. От такий збiг обствин. Та чи, дiйсно, це лише збiг?..
ВСЕ ТЕАТРАЛЬНЫЕ СТАТЬИ НА ЭТОМ САЙТЕ: |