Під час навчання в школі дитина переживає важливі етапи становлення особистості. З віком змінюються пріоритети, і навчання далеко не завжди виявляється на першому місці. Якщо для першокласника основним завданням стає адаптація до нових умов та розвиток вищих психічних функцій, то середня та старша школа виконують інші складніші задачі. Як школяреві не втратити інтерес до навчання та зберегти мотивацію в цьому процесі — розповідаємо далі.
Чому важливо підвищувати мотивацію
Зробити так, щоб навчання залишалося для дитини важливою та цікавою частиною життя, є надзвичайно важливим. При цьому навчальна мотивація часто набирає більшого значення, ніж інтелектуальні здібності.
Мотивація — це не тільки те, що спонукає людину щось робити, а й те, що змушує продовжувати займатись справами, навіть коли для цього немає бажання. Мотивація тісно пов'язана з силою волі, вмінням ставити цілі, організовувати діяльність. Більш мотивована дитина швидше досягне успіху внаслідок своєї наполегливості, ніж розумніша, але менш організована.
Від чого залежить бажання навчатись
При аналізі природи виникнення мотивації до навчання, варто зрозуміти що є причинами бажання навчатись. Дитина прагне вчитись з наступних причин:
-
Внутрішні мотиви — при внутрішній мотивації навчання представляє для дитини інтерес і цінність, приносить задоволення. Внутрішня мотивація пов'язана з вирішенням творчих завдань, що спонукає до проявів наполегливості, напрацювання навичок боротьби зі стресом.
-
Соціальні мотиви — можуть слугувати підтримкою пізнавальних мотивів. Прикладами такої підтримки можуть бути зв'язок здобутих знань із повсякденним життям або похвала за навчальні досягнення.
Пізнавальні мотиви закладені в основі навчальної діяльності, соціальні вважаються зовнішніми стосовно навчання.
Чому знижується навчальна мотивація та як цьому зарадити
Щоб адекватно допомогти школяреві, слід з'ясувати причини зникнення мотивації. Причинами можуть бути:
-
Складності в опрацюванні та засвоєнні навчального матеріалу — це пов'язано з загальним ускладненням шкільної програми від класу до класу. На цьому етапі важливо, щоб нові завдання дитина сприймала як певний виклик, коли нова інформація інтригує змістом, складністю, спонукає поринути у діяльність, відчуваючи приємні переживання від цього.
-
Психологічне напруження — може виникнути через події, що відбуваються за межами школи. Хронічний стрес обумовлює те, що дитина намагається уникати складнощів, які пов'язані з навчанням. В такому випадку необхідно знизити навчальне навантаження та дати дитині можливість відновити свої сили, навіть якщо це займе тривалий час.
-
Відсутність цілей — коли з часом пріоритети підлітка змінюються й він звертає більше уваги на міжособистісні відносини, ніж на навчання, варто проводити прямі паралелі між знаннями та їхнім застосуванням. Це можуть бути відвідування закладів чи виробництв, де підліток може наочно побачити, як використовуються знання на практиці.
-
Конфліктні ситуації в школі — навчальна мотивація школяра може страждати через конфлікти у школі з однокласниками чи з кимось із вчителів. Виходом з такої ситуації є колективна робота батьків, шкільного психолога, вчителів.
Навчання в школі — важливий та непростий період в житті дитини. На цьому шляху необхідно створити для дитини всі необхідні умови, в тому числі вона повинна бути забезпечена підручниками, навчальними посібниками, які сприятимуть набуттю дитиною знань. Придбати все необхідне для успішного навчання учнів середньої та старшої школи можна в магазині Bude.top.